A magyarországi vívósport története / Sportmúzeum

Rádió: 
Tárlatról tárlatra
Adás dátuma: 
2013, Szeptember 2
Tárlatról tárlatra / KONTAKT Rádió (87,6 MHz)
2013. szeptember 2.
 
A műsor felépítése:
I. Kaleidoszkóp / kiállítási hírek
II. Bemutatjuk / Sportmúzeum, Budapest    
 
Szabó Lajos, dr., történész, múzeumigazgató 
 
 
I. Kaleidoszkóp
Kiskőrös, Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény (Dózsa György út 38.)
DOStagia – 2013. augusztus 31. - 2013. november 15.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vándorkiállításán a a számitógép történetén kivül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. két saját évfordulójáról is megemlékeznek: idén 35 éves az Országos Közúti Adatbank és 30 éves a közúti informatika. A hetvenes évek „nagygépes” rendszerei után 1983-tól alkalmazott személyi számítógépek között ezúttal a számitógépek új kategóriájával, az Ultrabookkal is megismerkedhetnek a látogatók tabló segitségével, és fizikai valójában láthatják a világ első mikroprocesszorát, az Intel-4004-et, az első IBM PC-t (a híres 5150-es modellt), az első magyar PC-t: a Proper-16-ot és sok más érdekességet is. A vándorkiállitás Budapest, Túrkeve, Szolnok, Dombóvár és Kecel után érkezett ide. 
 
Budapest, BTM Budapest Kiállítóterem (Szabad sajtó út 5.)
New York – Budapest. Lukoviczky Endre festőművész kiállítása – 2013. szeptember 5 - 2013. október 13.
Lukoviczky Endre (1939-) Mohos József tanitványként tette meg első művészeti lépéseit, majd Hincz Gyula és Rákosi Zoltán voltak tanitómesterei. Kezdetben sokszorositó grafikával foglalkozott, és jeles kortársai műveit is elkészitette szitanyomatain. 1969-től feleségével, Bálint Ildikó festőművésszel a szentendrei Új Művésztelepen a korszak legmodernebb művészeti irányzatához kapcsolódott, a látványtól elszakadó, elvont művészet felé fordult, és az orosz szuprematizmus és az orosz és a magyar konstruktívizmus hatott rá erősen. Azóta is következetesen harmónikus, konstruktív geometrikus képépítés, gazdag faktúrájú felületkezelés, felszabadult anyaghasználat és gyakorta kifinomult festői megoldások jellemzik művészetét. Plasztikus hatást keltő konstrukciói gyakran lirai töltést is hordoznak. Jelen tárlaton főként New Yorkban szerzett élményeit feldolgozó sorozata látható, a térben méltóságteljesen mozgó, gravitációtól elszakadt építményekkel, már ember nélküli, de ember teremtette világ vízióival.
 
Budapest, Erdős Renée-Ház, Muzeális Gyűjtemény és Kiállítóterem (Báthory utca 31.)
Galambos Tamás Munkácsy-díjas festőművész kiállítása – 2013. augusztus 31. - 2013. szeptember 22.
Galambos Tamás ugyan budapestinek született, gyermekkorát mégis Egerben töltötte, ahol Kéreg Istvánné irányításával kezdett rajzolni. Később Hincz Gyula és Barcsay Jenő növendékeként vált igazi művésszé, akinek alkotásait számos hazai és külföldi kiállitáson bemutatták. Európán kivül Ázsia, Észak- és Dél-Amerika több országában is megismerték.
 
Budapest, Műcsarnok (Dózsa Gy. u. 37)
Eli Cortiñas: Félmeztelenül / Partial Nudity – 2013. augusztus 29. - 2013. november 17.
A „talált filmekből”, kultuszfilmekből vett idézetekből létrehozott bravúros egyedi műalkotásairól ismert spanyol művész kiállitásán olyan mozgóképből építkező témák kerülnek felszinre, melyek nemi és társadalmi szerepeket, viszonyokat és szociális kliséket vázolnak fel, álomszerű, a valóságból kiragadó világot teremtve. A talált film (found footage) és a kisajátítás művészete (appropriation art) is ma már önálló irányzattá vált, mely kiválasztott filmek képkockáit felhasználva, azokat újraértelmezi a kompozícióépítés és kontextusváltás segitségével. Az újrafelhasználás eszköztára igen változatos, a jelenleg Berlinben élő Eli Cortiñas  esetében gyakori pl. a lassitás, a képi és hangnyelv ismétlő alkalmazása, vagy egyes képkompozíciók festészeti előképeinek és tableau vivant (élőkép) jellegének a hangsúlyozása. Önéletrajzi ihletésűek, ahogy installációi, objektjei és papírkollázsai is.
 
Budapest, Országos Mezőgazdasági Könyvtár és Dokumentációs Központ (Attila út 93.)
Kalandozásaim. Vargay Zoltán intarziaképei – 2013. szeptember 2. - 2013. szeptember 30.
A nagy magyar és külföldi mesterek híres festményeiből (parafrázis az intazia nyelvére), utazásai emlékéből, és saját gondolataiból, érzéseiből merítő, szakmáját tekintve okleveles vegyész 2001 tavaszán, Vass László intarzia művésszel kötött ismeretség hatására kezdett alkotó tevékenységébe. A faintarzia táblaképek készitése a tőle tanult technikai trükkök, hasznos tanácsok, kritikai észrevételek mellett indult, és fejlődött a 3 dimenziós képalkotás illúziójának a kialakitásáig, melynek megformálásában a fa gyűrűi, erei, csomói is meghatározó szerepet töltenek be. Különböző stílusirányzatokon keresztül bőviti az intarzia táblaképek megvalósítási lehetőségeit. Igy ma már az intarzia táblaképek képzőművészeti besorolásáért küzd.
 
Budapest, Országos Mezőgazdasági Könyvtár és Dokumentációs Központ (Attila út 93.)
Dr Vereczkeyné Donáth Györgyi festőművész „Panta Rhei” – 2013. szeptember 4. - 2013. szeptember 30.
A művésznő életében 2007-ben következett be az a paradigmaváltás, mely elinditotta a festészeti pályán. A gyermekkori festés és rajzolás iránti vonzalom több éves képzés, gyakorlás után hozta meg gyümölcsét a képalkotás, szerkesztés, faktúra készítés ... területén, de vegyészi múltja is sok segitséget nyújt a festékek és matériák alkalmazásában, a színkeverésben, a vegyes technikák kipróbálásában. Különböyő stilusokban és technikákkal dolgozik. Különsen kedveli az akvarellt. Kiállitott műveivel eméli, hogy megérint, gondolatokat ébreszt, érzelmeket tár fel, felemel, és lelki kapcsolatot hoz létre az érdeklődőkkel.
 
Békéscsaba, Munkácsy Emlékház (Gyulai út 5.) 
Négy évszak a Körösön. – 2013. augusztus 29. - 2013. október 15.
A magyar fotográfia napja alkalmából nyílt fotókiállításon békéscsabai alkotók munkáiból készitettek összeállítást, változatos tematikával és különböző technikákkal, stilusokkal alkotott felvételek bemutatásával. Ez a nap egyébként arra emlékeztet, hogy 1840 augusztus 29-én mutatta be Vállas Antal a Magyar Tudós Társaság 11. nagy gyűlésén a dagerotipia készitését, vagyis hogyan hagy maradandó nyomot a megvilágítás előtt fényérzékennyé tett ezüstözött rézlemezen a fénysugár.
Ugyanitt, a Csabagyöngye Kulturális Központban ezzel egyidőben a Makropolis kiállitás tekinthető meg szeptember 18-ig, melyen Marosi Viktor 2008 és 2012 között Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban és Budapesten készült portréival mesél a tájakról, az emberekről, és az eltérő szemléletekről.
 
Székesfehérvár, Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum (Városház tér 4.)
István, a szent király – 2013. augusztus 31. - 2013. december 11.
A kiállitáson az első magyar király zágrábi, székesfehérvári és kalocsai ereklyetartó hermája három hónapig együtt látható több mint 250 értékes műtárgy és egyedi installáció körében Szent István halálának 975. évfordulója alkalmából. Ezek a világon ismert legnagyobb ereklyetartók közé tartozó mellszobor alakú ötvösremekek három évszázad művészeti csúcsteljesítményei. Kiemelkedő műtágya a a bécsi Stephansdom Szent István ereklyéje és a Raguzában őrzött állkapocsereklyéje is. A Szent István király tiszteletének kimeríthetetlen gazdagságát reprezentáló tárgyak között a sírja körüli márványpadló darabjai és környékén talált faragott kővek, féltve őrzött festmények, szobrok, míves ötvöstárgyak és különleges reklámplakátok is szerepelnek, de éppúgy képet alkothatunk legendájáról, keresztelésének történetéről, a korona felajánlásának és szentté avatásának körülményeiről. Rendezésében a 2012 novemberében rendezett Szent István kultusztörténeti konferenciára épül,és a 2007-ben rendezett, jubileumi Szent Imre-kiállítás folytatása.
 
Székesfehérvár, Csók István Képtár (Bartók Béla tér 1.)
Egy korszak történelmi traumák között. Kultúra és műpártolás 1920-1944 – 2013. augusztus 18. - 2013. szeptember 29.
A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége által rendezett, műgyűjtés, műpártolás, kultúrpolitika kérdéseivel foglalkozó hat országos kitekintésű téma mellett a tárlaton Székesfehérvár nagy ünnepek közötti városfejlesztésének folyamata is megismerhető, középpontban az 1938-as ünnepi évvel, és Aba-Novák Vilmos Magyar-francia történelmi kapcsolatok című pannójával, mely Székesfehérvár Szent Imre Év (1930) és a Szent István Év (1938) közötti városfejlesztését mutatja be, melyek Zavaros Aladár és Csitáry Emil polgármesteri korszakaira estek. Ekkoriban nevelkedett a városban gróf Klebelsberg Kunó és töltötte be a fehérvári képviselőséget dr. Hóman Bálint. Fontos események voltak a műemléki helyreállítási program (Székesegyház, Szent Anna kápolna, Városháza, Romkert) és ásatások, az ipartelepítés és lakásépítés, modern iskolák és a kultúrház épitése, a Szent István szobor és további városkép-alakító művek köztéri elhelyezése, de magának a Képtárnak a létrejötte is.
 
Szolnok, Damjanich János Múzeum / Szolnoki Galéria (Templom utca 2.)
Kikötőben. Sorozatok Hamza D. Ákos művészeti hagyatékából – 2013. augusztus 31. - 2013. október 13.
A tárlat egyik különlegessége, hogy az 1989-ben hazatért mester nemrég előkerült Tabán című olajképét is bemutatja, melyet még diákkorában, 1921-22-ben festett. További érdekesség, hogy saját készítésű képcímkéit és vázlatait felhasználja, és először mutatja be az 1940-es évek végén kikötőből kikötőbe vándorló, majd Brazíliában megtelepedő újságíró, filmes, szobrász és költő háttértevékenységét: szabadkőművesi működését. Sajátos hangulatot ad a tárlatnak, hogy a feliratokat kézzel készitették, kézzelfoghatóvá téve az utazások feclis kommunikációját. A kiállitásra Hamza D. Ákos lírai hangvételű geometriai képzőművészetét bemutató minialbum is megjelent.
 
 
 
Előzetes:
Budapest, Néprajzi Múzeum (Kossuth Lajos tér 12.)
Több mint szomszéd, mozaikok a horvát népi kultúrából – 2013. szeptember 11. - 2014. március 23.
A Horvátország 2013. évi európai uniós belépése alkalmából rendezett kiállitáson elsősorban 19. századi tárgyak bemutatásával nemcsak a szomszédos állam bemutatására vállalkozott a múzeum, számos közös eseménnyel, hanem a népi kultúra európai folyamataira is rámutat. Az egyes jelenségek ismerős volta jól mutatja,hogy a Dráva folyó soha nem jelentett éles kulturális választóvonalat. Összekötőkapocsként szolgált számos tényező, köztük a munkamigráció, a közös búcsújáró helyek látogatása, a sok azonos földbirtokoscsalád, a nemzetiségi csoportok és a turizmus is. A Néprajzi Múzeum 1872-1920 között létrejött gyűjteményének bemutatásával és értelmezésével azt is hangsúlyozni szeretné, hogy az a néprajzi kép, amely a horvát nemzeti önképben, identitásban ma is jelen van, sok esetben közös tudományos fórumokon formálódott.
A hagyományos magyar népi kultúra iránt érdeklődőknek figyelmébe ajánljuk a szombati napokon 11 órakor tartott ingyenes múzeumi tárlatvezetéseket az állandó kiállitáson.
 
 
 
II. Bemutatjuk
A magyarországi vívósport története – 2013. augusztus 1. - 2013. október 22.

 
A tárlatok helyszíne:
Budapest, Sportmúzeum (Istvánmezei út 1-3.)
 
 
 
 
 
Ha kíváncsi vagy a részletekre itt meghallgathatod!
 
 
 
Zenei betétek:
Ria-Ria Hungária! Avagy a magyar foci szebb napjai
Gummimaci, Rugd meg a bőrt!
Szerkesztő-műsorvezető: dr. Győry Hedvig
Zenei szerkesztő: Király Hedvig
Technikai munkatárs: Padi Géza
 
A műsor a KKDSZ támogatásával készült.