Arab színházak a Nemzeti Színházban - Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) keretében

Szeretném figyelembe ajánlani a Nemzeti Színházban pénteken 20-án 16 órától Rolf C. Hemke beszélgetését három, száműzetésben élő kiemelkedő fiatal arab színházi alkotóval: Rafat Alzakut, Mokhallad Rasem és Muhaned Alhadi, Ali Chahrour.
Moderátor: Kornya István (a Nemzeti Magazin főszerkesztője)
  A beszélgetés angol és arab nyelven  fog folyni magyar szinkrontolmácsolással.

Az arab színház a száműzetésben - szakmai beszélgetés
Április 20. 16 óra - Fesztivál Klub 1. emelet
mitem.hu/aktualis/2018/03/az-arab-szinhaz-a-szamuzetesben


Emelkedjen fel és érezze az illatot
Táncelőadás április 21. 17:00

Színészek:
Ali Chahrour, Hala Omran, Abed Kobeisy, Ali Hout
Németországban élő menekült szíriai színészek előadása
 
nemzetiszinhaz.hu/eloadas/emelkedjen-fel-es-erezze-az-illatot
nemzetiszinhaz.hu/eloadas/emelkedjen-fel-es-erezze-az-illatot/kapcsolodo-tartalmak#/

Jalila Baccar - Fadhel Jaïbi
VIOLENCE(S)
április 23. 19:00
Tunéziai Nemzeti Színház, Tunisz, Tunézia

Színészek:
Jalila Baccar, Fatma Ben Saïdane, Noomen Hamda, Lobna M'lika, Aymen Mejri, Nesrine Mouelhi, Ahmed Taha Hamrouni, Mouïn Moumni

nemzetiszinhaz.hu/eloadas/violences/kapcsolodo-tartalmak

Arab színházak vendégszerepelnek  a Nemzeti Színházban a
Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) keretében, mely során egy beszélgetésre is sor kerül.
Az úgynevezett Arab Tavasz igen rövid idő alatt Arab Rémálommá lett, melyet szinte minden érintett országban pusztulás, halál és kivándorlás kísért. A maga sajátos módján mindhárom művész élt és alkotott száműzetésben: Mokhallad Rasem iraki rendező 2006-ban költözött Európába és azóta az antwerpeni Toneelhuis munkatársa. Muhaned Alhadi előbb Irakból menekült Szíriába, ahol kis ideig tovább dolgozhatott, majd kénytelen volt tovább menekülni. Jelenleg Lyonban dolgozik. Rafat Alzakut Youtube-on terjesztett, a politikai életet gúnyoló bábfilmjei miatt kényszerült elhagyni Szíriát. Előbb Beirútban dolgozott, majd 2015-ben Berlinbe költözött, ahol jelenleg a Theater an der Ruhr társulatának tagja. Rolf C. Hemke már jó ideje követi ezeknek az alkotóknak a munkásságát. Velük beszélget az arab művészek európai lehetőségeiről, témaválasztásról, félelmekről, kilátásokról.

Rolf C. Hemke, kurátor, dramaturg, 2019-től a Kunstfest Weimar művészeti vezetője. 2006-tól 2018 nyaráig vezeti a Theater an der Ruhr nemzetközi programját. A közel-keleti és az afrikai színház szakértője (e minőségében 2014 és 2016 között a Bécsi Ünnepi Játékok tanácsadója volt). Az arab színházról és a Szaharától délre eső területek színházáról két könyvet írt. Műfordítóként és dramaturgként különböző projekteken dolgozott többek között a hamburgi Schauspielhausban és a Ruhrfestspielén is.


Emelkedjen fel és érezze az illatot
Táncelőadás április 21. 17:00

„Csak olyan Istenben hinnék, aki tud táncolni” (Friedrich Nietzsche: Imígyen szóla Zarathustra)

A Felemelkedés egyszerre táncelőadás és szertartás, amelyben a halál előjön a föld mélyéből és az élet szertartásává lesz. A nő, a gyászoló papnő összehívja a férfiakat, hogy megtapasztalják a gyász és veszteség kínjait. Mint egy istennő, az élet és halál mezsgyéjére vezeti őket, ő mozgatja a testüket és félelmeikből nő ki az életigenlés. Megkérdőjelezi saját férfiasságukba vetett hitüket – az erőt, hősiességet és szívósságot; amely merevség, lassúság és elmúlás – felszínre hozza esendőségeiket és gyengeségeiket, hangja erejével és siralmaival is lecsupaszítja tehetetlenségüket.

A Felemelkedés Ali Chahrour trilógiájának záró darabja. Mindhárom előadás a gyászszertartásokról, azok gazdag mozgáskincséről és a test jelenlétének kérdéséről szól. A Fatmeh és a Leila halála után következő Felemelkedés tovább gazdagítja az értelmezések világát egy siratóénekekre, gyászra és táncra épülő előadással. Felhasználja az arab emlékezet modáit és legendáit, a helyi – pontosabban Mezopotámia Fekete Föld néven ismert vidéke – sajátos mozgáskultúráját.

Jalila Baccar - Fadhel Jaïbi
VIOLENCE(S)
április 23. 19:00
Tunéziai Nemzeti Színház, Tunisz, Tunézia

A tunéziai forradalom ahelyett, hogy reményt hozott volna, elfojtott félelmet, szorongást, depressziót váltott ki, és számtalan erőszakos cselekedetet generált a mindennapi életben, amelyek szörnyű bűntényekbe torkolltak. Miért vetette magát többezer tunéziai fiatal a tengerbe, hogy eljussanak a „szabad világba”? Miért történt annyi öngyilkosság, annyi tűzhalál, akasztás a forradalom első napjaitól kezdve, és miért nő ezek száma rémisztően napról napra?  Miért van egyre több rablás, megerőszakolás, gyilkosság? Megsemmisülni vagy megsemmisíteni a másikat, ez itt a kérdés. De a kulturális, társadalmi, gazdasági, politikai, pszichiátriai magyarázaton túl… nincs itt valami nagy titok, egy kifürkészhetetlen fekete lyuk a „tettbefordulás” körül? Honnan jön a tettbefordulás? A nagy mítoszok és archaikus viselkedési módok miféle homályos mélységeiből? A mai Káinok és Ábelek az idők hajnalán lévő testvérpár makacsul visszatérő megtestesülései lennének?

„Az ember türtőzteti magát” kiáltana fel Albert Camus. De hogyan?

Talán, hogy nem hagyja magában az állatot eluralkodni? De hát a jó, a művelt, az intelligens, a toleráns, a másikat, az életet becsülő ember… hol van most?

Utazás az emberi lélek mélyére. Homérosz, Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész, Shakespeare, Dante, Büchner, Brecht, Genet, Bond, Pasolini és annyi más után… mi „új” van, miféle irreális, szürreális, tragikomikus a mi szörnyű hétköznapjainkban?

Bűntettek, kicsik és nagyok.